Zadbaj o swoje ciało zwłaszcza wtedy, kiedy leczysz rany

Leczenie ran to szereg procesów, których celem jest zamknięcie rany i jej zabliźnienie. Rany, w zależności od przyczyn powstania, umiejscowienie i wielkości, goją się w różnym czasie. Średnio proces ten trwa około 10 dni. W tym czasie organizm musi być silny, aby z łatwością znosił poszczególne etapy leczenia. Możemy mu w tym pomóc, dbając o ciało i stosując kilka prostych zasad.

Mgr farm. Marzena Korbecka-Paczkowska
A A A
Podziel się wiedzą – udostępnij

Leczenie ran – co możemy zrobić, aby przebiegło szybko i bezpiecznie

Przede wszystkim nie można zapomnieć o  zastosowaniu leku odkażającego, który zminimalizuje ryzyko zakażenia oraz przyśpieszy proces leczenia. Octenisept pozwoli dobrze zdezynfekować ranę i usunąć niebezpiecznie drobnoustroje. kolejnym etapie gojenia się rany, warto użyć krem Octenicare, który doskonale zregeneruje  naskórek, ma również działanie łagodzące, przeciwzapalnie i nawilżające. Krem można stosować również na stare blizny, dzięki czemu staną się mniej widoczne. Aby nie dopuścić do zanieczyszczenia rany, możemy założyć opatrunek, np. hydrokolidowy do małego wysięku oraz piankowy jak jest większy wysięk, który przyspieszy odbudowę tkanki i zmniejszy ryzyko powstawania blizny. Proces gojenie zależy również od wieku, stanu zdrowia i ogólnej kondycji organizmy poszkodowanej osoby. Jeżeli organizm jest niedożywiony, nie ma odpowiedniej ilości witamin i niezbędnych składników odżywczych często dochodzi do różnego rodzaju powikłań, leczenie ran jest długie i bolesne. Aby tego uniknąć, powinnyśmy dobre się odżywiać, co pozwoli wzmocnić organizm. Musimy zacząć stosować prawidłowo zbilansowaną dietę, opartą na zasadach zdrowego odżywianiaBardzo ważne jest, aby zadbać o właściwy poziom witaminy C, która przyczynia się do powstania kolagenu, głównego budulca skóry.

Czym jest i jak wygląda piramida żywieniowa?

Piramida żywieniowa to graficzny obraz grup produktów, które powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach. Dzięki wytycznym, które zawiera, możemy zadbać o prawidłowy rozwój, zdrowie, sprawność fizyczną i psychiczną. Piramida pokarmowa powstała ponad 100 lat temu i co jakiś czas polega modyfikacjom, ale główne założenia wyglądają podobnie. Piramida żywienia składa się z 5 poziomów,  na dole znajdują się produkty, które powinny być spożywane codziennie, w największej ilości. Podstawą zdrowego jadłospisu powinny być więc warzywa i owoce. Na samym szczycie piramidy ulokowane są słodycze, które powinny być zjadane najrzadziej, w najmniejszych ilościach.

  • I piętro piramidy – w tej części znajduję się warzywa, które powinny pokrywać ok 30-60% zalecanej dziennej porcji kalorii. Powinnyśmy wybierać warzywa w różnych kolorach, dzięki temu dostarczymy wszystkie niezbędne składniki. Polecane warzywa to: brokuł,  dynia, kapusta, pomidory, kabaczki, papryka i wiele innych. Warzywa stanowią źródło witaminy C, β-karotenu, folianów, składników mineralnych, błonnika oraz naturalnych antyoksydantów. Powinnyśmy spożywać je na surowo lub ugotowane na pół twardo, dzięki czemu nie stracą cennych składników odżywczych.
  • II piętro –to owoce, które powinny stanowić 30-40% dziennej dawki żywnościowej. Możemy wybierać nasze ulubione owoce, np.  banany, jabłka, winogrona, morele, granaty itp. Warto sięgać też po owoce sezonowe, które stanowią prawdziwą bombę witaminową.
  • III piętro – to głównie orzechy, nasiona, produkty zbożowe i avocado. Grupa stanowi ok. 10-40% naszego dziennego zapotrzebowania. Dostarczają wiele niezbędnych składników m.in. węglowodany złożone, które są niezastąpionym źródłem energii. Zawierają dużo witamin z grupy B, które pomagają w koncentracji, ułatwiają naukę i pracę umysłową. Są również źródłem niezbędnego błonnika oraz cennych minerałów, tj. magnezu, cynku, żelaza i wapnia. Ponadto zawierają tłuszcze roślinne o korzystnych dla zdrowia właściwościach.
  • IV piętro – w tej części piramidy znajduje się nabiał, jajka, ryby i chude mięso. Produkty z tej grupy powinny stanowić ok 10% dziennej dawki kalorii. Możemy spożywać mleko, naturalne jogurty, kefiry, maślankę, a także ryby, najlepiej morskie oraz chude mięso z kurczaka, królika czy indyka. Przynajmniej dwa razy w tygodniu należy jeść ryby, ponieważ zawierają one cenne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, białko i składniki mineralne. Jajka i nabiał możemy  jeść codziennie, bez obaw o nasze zdrowie.
  • V piętro – na ostatnim poziomie znajdują się słodycze oraz żywność przetworzona. Tego typu produkty powinny być spożywane sporadycznie, w bardzo ograniczonych ilościach. Słodycze i popularne fast foody zawierają duże ilości szkodliwych tłuszczy trans, które są przyczyną wielu groźnych chorób.

Piramida żywienia jest doskonałym sposobem na wdrożenie prawidłowych nawyków żywieniowych. Należy tylko pamiętać,  że zdrowy jadłospis nie jest jedynym czynnikiem, mającym wpływ na nasze zdrowe.  Ważne są również inne czynniki.

Zdrowy styl życia – prawidłowo zbilansowana dieta i porcja ruchu

Oprócz stosowania się do zaleceń żywieniowych, warto pamiętać o innych elementach, które odpowiadają za prawidłowy rozwój, zapobiegają otyłości, pomagają poprawić ogólny stan zdrowia.  Wymienione w piramidzie produkty powinny być spożywane w odpowiednich ilościach, ale ważne jest również, aby jeść regularnie, najlepiej 5 posiłków, w stałych porach. Bardzo istotne jest prawidłowe nawodnienie organizmu, najlepiej wodą niegazowaną. Oprócz tego bardzo ważne są:

  • Aktywność fizyczna – zaleca się, aby być aktywnym przez co najmniej 30 minut dziennie.  Najbardziej polecany jest ruch na świeżym powietrzu. Może to być spacer, bieganie czy jazda na rowerze. Regularne ćwiczenia usuwają zmęczenie, dodają energii, a także podnoszą poziom endorfin, czyli hormonu szczęścia, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób serca, wyrównania ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu.
  • Prawidłowa higiena snu – należy spać minimum 8 godzin na dobę, dzięki temu organizm będzie mógł wypocząć i zregenerować siły. Prawidłowy sen gwarantuje szybszy powrót do zdrowia, przyczynia się m.in. do lepszego gojenia się ran.
  • Umiarkowane korzystanie z multimediów – korzystanie z komputera, telewizora smartfona i innych urządzeń elektronicznych warto ograniczyć do 2 godzin dziennie.

Zdrowe nawyki żywieniowe wpływają na jakość naszego życia. Stosując się do podstaw zdrowego żywienia mamy szansę cieszyć się dobrym zdrowiem, dobrym samopoczuciem i szczupłą sylwetką. Dzięki temu, że organizm będzie mógł się prawidłowa rozwijać, będzie lepiej znosił wszelkiego rodzaju niedyspozycje.  Jeżeli zachorujemy, to odpowiedni poziom witamin i minerałów w organizmie pozwoli szybciej pokonać infekcje, przyśpieszy leczenie ran, pozwoli na szybki powrót do codziennych aktywności.

Podziel się wiedzą – udostępnij

Poznaj naszego eksperta

Mgr farm. Marzena Korbecka-Paczkowska

Farmaceutka od 15 lat zajmująca się dziedziną profilaktyki i leczenia ran. Członek Polskiego Towarzystwa Leczenia Ran. Ukończyła europejski certyfikowany Kurs Leczenia Ran w Hamburgu. Prowadzi wykłady, autorka publikacji naukowych w tematyce profilaktyki i leczenia ran. Jej pasją jest krzewienie wiedzy i edukacji w zakresie opieki farmaceutycznej wśród farmaceutów i pacjentów.

Zostaw komentarz

Zobacz także

Szukasz fachowej pomocy? Sprawdź na mapie
Informacja: Twoje dane osobowe

Dziękujemy, że do nas zajrzałaś / zajrzałeś. Przejrzystość i bezpieczeństwo świadczonych usług to dla nas priorytet, dlatego prosimy – zapoznaj się z poniższymi informacjami.

Jakie dane zbieramy?

Ta strona internetowa zbiera dane osobowe takie jak adres IP użytkownika oraz dane zawarte w plikach cookies (lub podobnych technologiach, np. local storage) zapisywanych na urządzeniach użytkownika, a także korzysta usług świadczonych przez firmy Google (m.in. Google Analytics) czy Facebook (m.in. Facebook Pixel).

Dlaczego zbieramy dane?

Wykorzystujemy je, aby analizować ruch na naszej stronie, oraz prowadzić działania marketingowe – promować nasze usługi, wyświetlać Ci oferty specjalne, reklamy dostosowane do Twoich zainteresowań itp. Podstawą zbierania danych jest realizacja prawnie uzasadnionego interesu administratora danych.

Kto jest administratorem danych?

Administratorem danych jest Schulke Polska z siedzibą w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Warszawie pod nr KRS 0000104818. Dane te są przekazywane jedynie ograniczonej liczbie firm, z którymi współpracujemy przy świadczeniu usług technicznych i reklamowych. Nie są przekazywane innym podmiotom w celu prowadzenia innych działań reklamowych, niż tylko te dotyczące produktów firmy Schulke Polska.

Jeśli wiesz już wszystko w sprawie wykorzystania Twoich danych przez tę stronę – prosimy zamknij to okno. Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce prywatności, klikając w przycisk „Chcę wiedzieć więcej”. Dziękujemy!

Rozwiń